České sny 2024
Simona Šaturová / soprán
Simona Šaturová se narodila v Bratislavě (Slovensko). Studovala zpěv na bratislavské konzervatoři a absolvovala různé mistrovské kurzy, především u sopranistky Ileany Cortrubas a Magreet Honig v Amsterdamu.
K vrcholům sezony 2019-20 patří debut v roli Komtesy ve Figarově svatbě v inscenaci Mozart - Da Ponte Trilogia v La Monnaie, vedle toho role Donny Anny v Donu Giovannim a Missa solemnis s Manfredem Honeckem v Pittburgu.
K vrcholům sezony 2017-18 patří debut v nové inscenaci Semperovy opery (Konstanze), koncertní verze Dona Giovanniho (Donna Anna) v Elbphilharmonii, "Das Buch mit sieben Siegeln" F. Schmidta pod taktovkou Fabia Luisiho v Kodani, Verdiho Requiem s Pittsburgh Symphony Orchestra pod dirigentskou taktovkou Manfreda Honecka a novoroční Beethovenovo 9. s Krzysztofem Urbańskim ve Philharmonii im Gasteig.
Simona je častým hostem v Théatre de la Monnaie v Bruselu. Vedle Violetty (Andrea Breth, dir. Ádám Fischer) a Gildy (Robert Carsen, dir. Carlo Rizzi) se představila také jako Ilia (Idomeneo), Sandrina (La finta giardiniera), Servilia (Titus) Isména (Mitridate) a naposledy jako Celia (Lucio Silla).
Od svého vysoce ceněného úspěchu v roli Konstanze (Únos ze serailu) je také úzce spjata s Aalto-Theater v Essenu a v této sezoně vystupuje jako Elettra (Idomeneo) a Konstanze (Únos ze serailu). Kromě četných vystoupení v pražském Národním divadle ji dosud bylo možné slyšet také na scénách Teatro Colón Buenos Aires, Théâtre du Châtelet Paris, Opéra de Monte Carlo, Oper Frankfurt a v aténské koncertní síni Megaron. Její repertoár zahrnuje také role Lucie (Lucia di Lammermoor), Adiny (L'elisir d'amore), Gildy (Rigoletto), Giulietty (I Capuleti e i Montecchi), Donny Anny (Don Giovanni) nebo Adély (Die Fledermaus).
Simona Šaturová si získala mezinárodní renomé také jako koncertní a oratorní pěvkyně. Hostovala v New Yorku, Dallasu, Oslu, Detroitu, Torontu, Granadě, Istanbulu, Japonsku, Izraeli a Venezuele, na Oregon Bach Festival v Eugene, na Festival Internazionale di Musica e Arte Sacra Roma, na Vídeňském jarním festivalu nebo na Šlesvicko-holštýnském hudebním festivalu.
Mezi dirigenty, s nimiž sopranistka spolupracovala, patří Christoph Eschenbach (The Philadelphia Orchestra, Orchestre de Paris, NDR Sinfonieorchester), Manfred Honeck (Pittsburgh Symphony Orchestra, Oslo Philharmonic Orchestra), Adam Fischer (London Philharmonic Orchestra, Orchestra of the Age of Enlightment), Jiří Bělohlávek (Česká filharmonie), Helmuth Rilling (Israel Philharmonic Orchestra, Toronto Symphony Orchestra), Iván Fischer, Christopher Hogwood (Münchner Symphoniker), Tomáš Netopil (Orchestra Accademia Nazionaledi Santa Cecilia) a Philippe Herreweghe (Orchestre des Champs-Elysés) a Sir Neville Marriner, Leopold Hager, Sylvain Cambreling, Gennadij Rožděstvenskij, John Fiore, Kent Nagano, Rafael Frühbeck de Burgos, Rolf Beck, Martin Haselböck a další.
Simona Šaturová má k Mozartově hudbě výjimečný vztah: "Jeho hudba mě provází odjakživa. Jeho Mše c moll je pro mě obzvlášť důležitým dílem. Zpívala jsem ji už více než padesátkrát po celém světě." V lednu 2009 provedla své oblíbené dílo v Sixtinské kapli jako host papeže Benedikta XVI. V uplynulé sezoně ji zpívala v Baltimoru pod taktovkou Masaaki Suzukiho a v Berlíně pod taktovkou Jörga-Petera Weigleho. Další angažmá ji zavedou do Pittsburghu k Manfredu Honeckovi (Beethoven: 9. symfonie) a do Prahy (Braunfels: Te Deum). Také v Praze zpívala Mahlera: 2. symfonii s Jiřím Bělohlávkem a Bernardou Fink.
Účinkovala také na CD nahrávkách pro Supraphon: Dvořákovy Moravské duety (2018) Martinů Ariana (2016), pro labely hänssler classic a Classico a pro Carus Verlag a Sony/BMG. V červnu 2009 vydalo vydavatelství Orfeo její první sólovou nahrávku s NDR Radiophilharmonie pod názvem Haydn Arias. Toto CD bylo časopisem Gramophone označeno jako "Editor's Choice". Její nahrávka "Gloria" obsahuje adventní a vánoční hudbu včetně vynikající Panenské ukolébavky Tarquinia Meruly zarámované skladbou Zbyňka Matějů Ad Te Domine. Mahlerovy symfonie č. 2 s Philadelphia Orchestra a Christophem Eschenbachem byla označena Supersonic Award a Preis der deutschen Schallplatten Kritik. Její CD Dekáda obsahuje árie W. A. Mozarta a J. Myslivečka s několika světovými premiérovými nahrávkami.