České sny 2024
Jan Bartoš / klavír
Zahraniční tisk označuje Jana Bartoše za "jednoho z nejlepších evropských klavíristů" a “emotivního a kultivovaného interpreta". Vystupuje na sólových recitálech, s významnými orchestry a na koncertech komorní hudby po celém světě. Jeho nahrávky Janáčkovy, Mozartovy, Beethovenovy a Novákovy hudby pro vydavatelství Supraphon si vysloužily mezinárodní uznání kritiků z časopisů Gramophone, Diapason, BBC Music Magazine, The Times, American Record Guide, The Guardian a dalších.
Jeho nejnovější album z roku 2023 představuje klavírní díla Miloslava Kabeláče a Bedřicha Smetany. Album získalo pětihvězdičkovou recenzi v BBC Music Magazine: "Jedna z nejlepších a určitě nejpodnětnějších nahrávek české klavírní tvorby za poslední roky." Francouzský hudební časopis Classica v recenzi CD popisuje jako "doslova okouzlující" a "skvělé album!". Bartošovo CD získalo nominaci na prestižní německé ocenění Preis der Deutschen Schallplattenkritik (Ceny německé hudební kritiky pro nejlepší nahrávky). Jan Bartoš také nedávno nahrál Klavírní koncert Viktora Ullmanna s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou pro Supraphon a Bayerische Rundfunk.
V nadcházející sezóně provede Mendelssohnův Klavírní koncert d moll se Staatskapelle Berlin pod vedením Christiana Thielemanna, Martinů Klavírní koncert č. 5 s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou, a Beethovenův Klavírní koncert č. 3 s Vídeňskými symfoniky a Petrem Popelkou. Mezi nadcházející projekty patří také turné po USA s recitály a mistrovskými kurzy v New Yorku, Clevelandu, Madisonu a uměleckou rezidencí na Brownově univerzitě.
V letošní sezóně se Jan Bartoš vrátil do USA, kde vystoupil na Mezinárodním klavírním festivalu v San Francisku. Jeho sólový recitál na mezinárodním festivalu Piano Aux Jacobins ve francouzském Toulouse byl oceněn francouzskou kritikou. Časopis Diapason napsal: "Jan Bartoš vyvolává vřelý potlesk a přidává Janáčkovu Frýdeckou Pannu Marii, zázrak, který tajemně uzavírá tento výjimečný recitál". Francouzský časopis Classique News napsal: "S velkolepou energií nabízí Jan Bartoš velmi dobře vystavěnou a nuancovanou interpretaci. V jeho zářivě barevné hře se dynamický rozsah pohyboval od éterických pianissim až po otřásající fortissima."
V předchozích sezónách Bartoš vystoupil na Hong Kong Arts Festivalu a vrátil se na festival Pražské jaro, kde se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod vedením Ilana Volkova provedl Prokofjevův Klavírní koncert č. 1. Stejný koncert provedl se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pod vedením Kristjana Järviho na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka v Ostravě. Vystoupil se sólovým recitálem na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v Praze, provedl kompletní Janáčkovo klavírní dílo na Mezinárodním festivalu Janáček Brno a s Pražskou komorní filharmonií vystoupil ve Dvojkoncertu Bohuslava Martinů. Pravidelně vystupoval s Českou filharmonií, zejména pod vedením Jiřího Bělohlávka.
První studiová nahrávka Klavírního koncertu Vítězslava Nováka s Jakubem Hrůšou a Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu pro vydavatelství Supraphon získala Cenu Anděl za nejlepší klasické album roku 2020. The Guardian zvolil nahrávku klasickým albem týdne a The Sunday Times ji vyzdvihly jako ''hodnou poznání v Hrůšově a Bartošově idiomatickém podání''.
V roce 2019 natočil Bartoš pro Supraphon souborné klavírní dílo Leoše Janáčka, které se setkalo s velkým ohlasem kritiky. Časopis Gramophone jej vybral jako Editor's Choice s tím, že "snadno obstojí vedle referenčních janáčkovských kreací" a dodal, že “Bartoš, podobně jako jeho někdejší učitel Ivan Moravec, přijímá a zvnitřňuje Janáčkův intimní, konverzační zvukový svět takový, jaký je, a zároveň skladatelovy často strohé textury naplňuje zvukovou plností a třpytivou průzračností" (Gramophone). Americká celostátní veřejnoprávní rozhlasová stanice NPR zařadila nahrávku do svého výběru "10 alb klasické hudby, která předznamenávají příští desetiletí”. Server MusicWeb International ji zařadil mezi Nejlepší alba roku 2019: „Jeho klavírní tón je nádherně průzračný, a přesto má v sobě spoustu vřelosti… Tento poslední žák Ivana Moravce může snadno stát vedle Firkušného.“
Mezi Bartošova další CD vydaná Supraphonen patří dvojalbum Beethovenových sólových klavírních děl a Mozartových koncertů s Českou filharmonií a Jiřím Bělohlávkem. Beethovenovo album získalo pětihvězdičkovou recenzi v BBC Music Magazine: "vše na této nahrávce je vynikající […] jeho podání Arietty z op. 111 je nevýslovně úchvatné." Také Mozartovy koncerty se setkaly s pochvalnými recenzemi významných kritiků: "Bartošova svěží artikulace a zpěvné legato nejsou nikdy daleko od ducha skladatelových rozjasněných komedií" (The Sunday Times).
Na pozvání Alfreda Brendela se Jan Bartoš objevuje jako sólový interpret na DVD Supraphonu My Musical Life z roku 2021, které oslavuje klavírní legendu u příležitosti jeho 90. narozenin. Alfred Brendel se o hře Jana Bartoše uznale vyjádřil následujícími slovy: "Jan Bartoš je jedním z mých nejpůsobivějších a nejzajímavějších mladých kolegů. Virtuozita se u něj snoubí s hlubokou přemýšlivou muzikálností."
Jan Bartoš je držitelem řady ocenění a stipendií, mimo jiné 1. ceny na soutěži Zaslavsky-Koch (New York), ceny Peter S. Reed Foundation (New York), International Mieczyslaw Munz Award (New York), Rotary Musikförderpreis (Německo), Concertino Praga (Česká republika), Rucorva Trust Award (Nizozemsko) a Schimmel Prize (Německo).
Jan Bartoš je držitelem diplomu Professional Studies na Manhattan School of Music v New Yorku a doktorátu na Akademii múzických umění v Praze. Byl posledním žákem legendárního klavíristy Ivana Moravce. Po studiích v České republice u Martina Ballýho a Miroslava Langera pokračoval ve zdokonalování svého umění v zahraničí pod vedením Alfreda Brendela, Leona Fleishera, Jamese Tocca a Zenona Fishbeina. Absolvoval mistrovské kurzy komorní hudby u Roberta Manna z Juilliard String Quartet a Lawrence Duttona z Emerson String Quartet.
Jan Bartoš je zakladatelem a ředitelem Prague Music Performance, inovativního festivalu a instituce, která pořádá koncerty napříč hudebními žánry, mistrovské kurzy, přednášky a rezidenční pobyty. Je také uměleckým ředitelem mezinárodního festivalu Music is a Akademie Ivana Moravce. Od roku 2020 působí jako pedagog klavíru a komorní hudby na Akademii múzických uměnív Praze.