České sny 2024
Magdalena Kožená / mezzosoprán
Magdalena Kožená patří mezi nejproslulejší pěvkyně současnosti. Tuto její pozici dokládá řada domácích i zahraničních ocenění a exkluzivní smlouva s nahrávací společnosti Deutsche Grammophon Gesellschaft. Zpěv studovala nejprve na konzervatoři v rodném Brně a poté u Evy Blahové na Vysoké škole muzických umění v Bratislavě. Z jejich četných domácích i zahraničních soutěžních úspěchů je nejvýznamnější absolutní vítězství v 6. mezinárodní soutěži W. A. Mozarta v Salcburku v roce 1995.
Její první deska u Deutsche Grammophon s českým písňovým repertoárem (Dvořák, Janáček, Martinů) získala v roce 2001 cenu Gramophone Solo Vocal Award. Další nahrávky zahrnují Mozartovy, Gluckovy a Myslivečkovy árie s Pražskou komorní filharmonií a dirigentem Michelem Swierczewskym, francouzské árie s Mahlerovým komorním orchestrem pod vedením Marka Minkowského, Gluckovu operu Paris a Helena se souborem Gabrieli Consort (umělecký vedoucí Paul McCreesh), recitál s klavíristou Malcolmem Martineau, dále uznávané a kritikou ceněné CD „Lamento“ s kantátami členů bachovské rodiny (Musica Antiqua Koeln pod vedením Reinharda Goebela), CD s Mozartovými áriemi (Orchestra of the Age of Enlightenment se Sirem Simonem Rattlem) či händelovský projekt s Venice Baroque Orchestra a Andreou Marconem. Novějšími nahrávkami jsou písňové CD s titulem „Když mě stará matka“, disk s áriemi Antonia Vivaldiho, CD „Lettere Amorose“, který Magdalena Kožená nahrála společně se souborem Private Musicke v roce 2010 nebo Dvořákovy, Mahlerovy a Ravelovy písně za doprovodu Berlínské filharmonie pod taktovkou Sira Simona Ratllea na CD s názvem „Love and Longing“. Na jaře byla na trh uvedena nejnovější nahrávka „Prayer“, na němž Magdalena společně s vynikajícím německým varhaníkem Christianem Schmittem přednášejí duchovní písně Franze Schuberta, J. S. Bacha, Maurice Ravela, Hugo Wolfa či Antonína Dvořáka. Za své nahrávky získala pěvkyně prakticky všechna významnější ocenění udělovaná hudebními časopisy včetně prestižní Gramophone Award pro Umělce roku 2004. Nahrávka Fragmentů k opeře Julietta Bohuslava Martinů v titulní roli s Magdalenou Koženou, za doprovodu České filharmonie pod vedením Sira Charlese Mackerrase, zvítězila v roce 2009 na Gramophone Awards v kategorii Recital.
Magdalena Kožená je pravidelným hostem předních světových operních i koncertních podií. Její recitály zazněly v Londýně, Paříži, Bruselu, Berlíně, Amsterdamu, Vídni, Hamburgu, Lisabonu, Praze, Kodani, Tokiu, San Francisku či newyorských Alice Tully Hall a Carnegie Hall. Koncertovala také v Mnichově, Salcburku, Lucernu, na festivalech Schwarzenberg Schubertiade, v Aldeburghu, Edinburghu ad.
Kromě Malcolma Martineau spolupracuje s klavíristy Danielem Barenboimem, Yefimem Bronfmanem, Andrasem Schiffem, Mitsuko Uchida či Karlem Košárkem. Magdalena Kožená pravidelně vystupuje s ansámbly, jako jsou Berliner Philharmoniker, Orchestra of the Age of Enlightenment, Rotterdam Philharmonic a Philadelphia Orchestra pod vedením Sira Simona Rattlea; Royal Concertgebouw Orchestra pod vedením Marisse Jansonse, Lucerne Festival Orchestra pod vedením Claudia Abbada, Česká filharmonie, Chamber Orchestra of Europe a Scottish Chamber Orchestra pod taktovkami Sira Charlese Mackerrase a Robina Ticciatiho, Wiener Philharmoniker pod vedením Daniela Hardinga a Sira Simona Rattlea; Accademia Santa Cecilia pod vedením Myung-Whun Chung a Simon Bolivar Youth Orchestra of Venezuela pod vedením Gustava Dudamela.
Operní angažmá Magdaleny Kožené zahrnují mj. role Oktaviana ve Straussově Růžovém kavalírovi (berlínská Státní opera Unter den Linden), Orfea v Gluckově opeře Orfeus a Eurydika, kterou nastudovala v Paříži, Nera z opery Korunovace Poppey ve Vídni; pod vedením Bernarda Haitinka a Marca Minkowského vystupovala v Paříži jako Mélisanda; stejnou roli nastudovala také pro Deutsche Staatsoper pod vedením Sira Simona Rattlea. Dále vystupovala jako Cherubín (Mozart: Figarova svatba) na festivalu v Aix-en-Provence, jako Sesto (Handel: Julius Caesar) v Holandské opeře a ve vídeňské Staatsoper, jako Zerlina (Mozart: Don Giovanni) na festivalu v Salcburku pod vedením Nikolause Harnoncourta, jako Dorabella (Mozart: Così fan tutte) pod vedením Sira Simona Rattlea a jako Idamante (Mozart: Idomeneo). V newyorské Metropolitní opeře vystoupila pod vedením Jiřího Bělohlávka jako Varvara (Janáček: Káťa Kabanová) a v mozartovských rolích Cherubína, Idamanta a Dorabelly pod taktovkou Jamese Levina. V londýnské Královské opeře Covent Garden se představila v titulní roli Rossiniho Popelky, v Salcburku a v Berlíně vystoupila i jako Bizetova Carmen.
V roce 2003 se stala Rytířem řádu umění a literatury Francouzské republiky. Magdalena Kožená je neúnavnou propagátorkou české hudby a české kultury, stala se patronkou MHF 13 měst Concentus Moraviae, své jméno spojila s Rokem české hudby 2014 a převzala také záštitu nad IV. ročníkem celoevropského hudebního projektu České sny.
V loňském roce obdržela Magdalena hned několik prestižních uměleckých ocenění: převzala Cenu ministra zahraničních věcí Gratias agit za šíření dobrého jména České republiky a Zlatou medaili za zásluhy na poli umění od Mezinárodního výboru washingtonského Kennedyho centra pro umění. Tyto dvě pocty doplnila respektovaná cena G. F. Händela, kterou uděluje rodiště slavného německého skladatele, město Halle, za mimořádnou interpretaci díla svého slavného rodáka.
K vrcholům letošní bohaté koncertní, nahrávací i divadelní činnosti Magdaleny Kožené bezesporu patří její účast v mimořádně úspěšném scénickém nastudování Bachových Pašijí v režii Petera Sellerse; Janovy pašije letos zazněly v Berlíně, který se stal jejím současným domovem, a v Matoušových pašijích se představí v září na festivalech v Lucernu a BBC Proms.